Amit általában tudni érdemes a barlangba induló kalandtúrákról: eltérően a tömegturizmus számára megnyitott barlangoktól, Ön itt nem mindig fog felegyenesedve járni.

• néhol csupán négykézláb vagy éppen hasoncsúszva tud majd haladni (azért ez nem lesz túl gyakori sem, és természetesen segítünk, ha szüksége van rá);
  • a barlang nincs kivilágítva, de a túra idejére biztosítunk Önnek olyan fejlámpát, amely nem csupán a tájékozódáshoz, de a nagyobb termek és gyönyörű barlangi képződmények megtekintéséhez is elegendő fényt biztosít;
  • a Csodabogyós-barlangban évszaktól függetlenül +9,5 Celsius fok a hőmérséklet, a relatív páratartalom 100%. Barlangi árvíz, nyílt vízfelületek kialakulása teljes mértékben kizárt, de vízcsepegés, nedves ill. sáros szakaszok előfordulnak a túraútvonalon;
  • a barlang bejáratát nem lehet gépjárművel megközelíteni: a „kaland” részét képezi az a kb. 40 perces séta is, amit a Balaton-felvidéki Nemzeti Park gyönyörű erdejében teszünk meg a bázistól a barlang bejáratáig;
  • utcai ruházatban ezt a barlangot nem lehet (más megközelítésben: nem érdemes...) látogatni, de mi biztosítjuk Önnek – a védősisak és a nagy fényerejű fejlámpa mellett – a barlangászoverallt is;
  • a veszélyes szakaszokon a látogatóink biztonságát szolgáló eszköszöket (létrák, kapaszkodókötelek, lépőcsavarok stb.) építettünk be;
  • a túra teljes időtartama alatt segítik Önt szakképzett és tapasztalt barlangi túravezetőink: nyugodtan rájuk bízhatja magát.

A Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatósággal szerződésben álló A.G. Explorer Turisztikai Kft. megbízottainak túravezetésével három útvonalon kétféle barlangi kalandtúrát szervezünk a Csodabogyós-barlangban:

Alap túra

Hossz: kb. 400 méter
Időtartam: 1,5–2 óra

a kalandturakrol alap tura

E túra résztvevői a bejárat – Poroltó – Váróterem – Satu-terem – Elosztó – Rövidítő-átjáró – Óriás-terem – Meseország – Szülőlyuk – Ötös-terem – Függőkert, majd ugyanarra vissza útvonalat járják be. A barlang mesterséges bejárati függőaknáján egy 5 méteres, majd egy 4 ill. 7 m-es vaslétrán jutunk le a barlang Elosztó nevű szakaszába. Innen kisebb lemászás után nagy kőtömbök között négykézláb jutunk tovább. Egy könnyebben (állva is) járható szakaszon át jutunk a barlang egyik legnagyobb, igen látványos termébe, az Óriás-terembe. Az innen induló 3 illetve 4 m-es létrán jutunk le a következő, ismét könnyen járható barlangszakaszba. Innen továbbhaladva érjük el a túra egyetlen szűkebb pontját, melyen átbújva egy 5 m-es létrán mászhatunk le az Ötös-terembe. Erről a helyről kiváló kilátás nyílik az L-akna felső zónájára és a Függőkertre is. Innen rövid, könnyű tereplépcsőkön, valamint egy vaslépcsőn jutunk le a Függőkertbe, ahol fokozottan kell ügyelni a csodálatos képződmények megóvására. Innen a kijáratig a már leírt útvonalon jutunk vissza.

Extrém 1. túra

a kalandturakrol extrem turaHossz: kb. 900 méter
Időtartam: 3,5–4 óra

Ebben az esetben a bejárattól az Elosztóig azonos úton haladunk, de innen az útvonal a Sípálya meredek lejtőjén halad tovább (itt fokozottan kell ügyelni a megcsúszás veszélyére). A Sípálya után érjük el az Eifel-tornyot, ebből nyílik az Acheron-folyosó, melyben kezdetben meredeken felfelé kell mászni, később egy mély hasadék felett kell lépőcsavarokon lépkedve áthaladni. E veszélyes szakasz után hason, illetve négykézláb haladunk tovább csúszva (érintve a cseppköves Bársony-termet) a Vetődéses-terem tetejéig. A széles és mély hasadékban történő közlekedés maximális odafigyelést igényel a túrázóktól. Kezdetben kapaszkodó kötél mentén, majd egy beépített létrán jutunk a látványos hasadék aljába. A túra innen óriási kőzettömbök között halad tovább az Ikarusz-teremig, amely egyben a túra végpontja is. Az Elosztóig a már leírt szakaszokon jutunk vissza; innen az útvonal megegyezik az alap túráéval (részleteket lásd fent): a látogatók a Függőkertig, majd onnan vissza a bejáratig mennek el).

Extrém 2. túra

Hossz: kb. 1000 méter
Időtartam: 3,5–4 óra

a kalandturakrol extrem2 turaAz útvonal a bejárattól az Ikarusz-teremig megegyezik az extrém 1. túráéval. Az Ikarusz-teremből néhány métert visszafelé megtéve az elágazáshoz érünk. Itt a lejtős járaton, újabb létrán lemászva érünk a Nyomasztó-terem szűkületéhez. Ezen átpréselve magunkat, meredek, de szintén létrákkal beépített útvonalon haladunk a Világító Kérdőjel Mauzóleuma-teremig. Ez túránk mélypontja, hiszen a barlangbejárattól már csaknem -90 méteres mélységbe jutottunk le a föld gyomrába. Kissé tovább haladva, a Liberó-aknában egy közel 10 méteres létrán felmászva jutunk a barlang legnagyobb termébe, a Bál-terembe. A Gyönyörök-termén át, majd a már leírt úton (az Ikarusz-terem kihagyásával) jutunk vissza a bejáratig.

A barlangtúrák indulási helyének megközelítése

a kalandturakrol terkep es bazisepuletA Balatonederics határában, erdő szélén álló bázis épület megközelítése egyszerű és több irányból lehetséges, amint ez látható a térképvázlaton is.

A bázisépület GPS koordinátái: 46.792263, 17.370050

A megközelítéssel kapcsolatban hasznos tudni:

személygépkocsival érkezők a 71-es főútról (a MOL benzinkút közelében murvás útra) letérve egészen a bázis épületéig el tudnak menni, ahol parkolóhelyekkel is várjuk vendégeinket.

A busszal érkező csoportok a 71-es főút mellett működő Afrika Múzeum parkolójától indulva gyalog közelítik meg a bázist.