Három gyermekes család anyukájának levele 11 éves fiáról: „Újabb adalékok a barlangászás nevelő erejéhez: Tomi lényegében húsvét óta csak rossz jegyeket hoz (neki akkor fejben már véget ért a tanév), kivéve az «Élményeim a Csodabogyós-barlangban» című zárthelyi fogalmazást, ami csillagos ötös lett...”

Részletek túrázóink leveleiből

Dóra és Balázs levele egy extrém 1. túrát követően:

Nagyon-nagyon szeretném megköszönni – Polacsek Zsoltnak külön az élménydús túravezetést, türelmet és segítséget – ezúton is a lehetőséget, hogy részt vehettünk a barlangtúrán. A sok nevetést, a sötétet és a csöndet, a kalandos fejjel lefelé megérkezést: már csak 30 centi, még 20, mindjárt....)😁, a születést 😁😁, hogy mint egy gyerek, csúsztunk-másztunk, kúsztunk, és még sorolhatnám, hogy cseppnyi bepillantást nyerhettünk a barlangászás művelésébe és szeretetébe. Nagyon élveztük mindketten a túrát, az én érdeklődésemet kifejezetten felkeltette! Kinyílt a világ, lefelé 🙂 Őszintén szólva, soha nem gondoltam, hogy ilyen helyeken én is átjuthatok egyszer, hogy egyáltalán alkalom nyílhat rá, ebbe legalább ilyen szinten bepillantást nyerni. Remélem, még találkozunk, muszáj lesz az extrém 2-es túrát is kipróbálni. 😁 Köszönjük még egyszer, hatalmas élmény volt!

Tamás és Márta írta egy extrém 1. túra után:

Köszönetünket szeretnénk kifejezni az egész túralehetőséggel kapcsolatban. Izgatottan vártuk, hogy vajon milyen is lesz, hiszen soha nem vettünk még részt ilyen aktív barlangtúrán. A túraútvonal választás (Extrém 1.) így utólag is nagyon jó választás volt. Olyan élményben volt részünk, amit valószínűleg soha nem tapasztalhattunk volna meg, ha nem jelentkezünk a barlangtúrára és nem is felejtünk el soha. Voltunk már barlangban, de az más volt, ott kiépített útvonalak voltak, csak végig kellett sétálni rajta, viszont itt saját magunkat is le kellett győznünk. Időnként csúsztunk, másztunk, ahogy a helyzet megkívánta, testünk különböző testhelyzetet felvéve hadakozott az útvonal okozta nehézségekkel. De megcsináltuk, teljesítettük, és ez végtelen örömmel töltött el bennünket. Bizony a barlangból kiérve a bázisponthoz haladván már éreztük a túra testmozgató hatásait, de nem számított. Külön köszönet a túravezetőknek, mert azért bevallható, hogy megkönnyítették a dolgunkat a sok hasznos mozdulattanácsokkal. Azt gondoljuk, hogy visszatérünk még, bevállalva majd az Extrém 2. túraútvonalat is. Addig is kívánunk még Önöknek sok ezer látogatót, mi pedig időnként visszanézegetjük a barlangban készült képeket, gondolván közbe a mélyben töltött szép emlékekre.

Judit írta egy alap túrát követően:

Családommal 2020 augusztusában vettem részt az alaptúrán, mely hatalmas élményt nyújtott mindannyiunk számára. Nagyon sok barlangban, köztük cseppkőbarlangban jártam már, de eddig csak jártam – ám most csúsztam-másztam-kúsztam, hason-háton, és most értettem meg igazán a barlangászok elszántságát. Cseppkövet sokat láttam már, de azok közelségét még soha sem éreztem. Csodálatos élményben volt részem. Ezúton köszönöm a túravezetők élményteli beszámolóit, a sok segítségüket és türelmüket.

65 éves budapesi hölgyvendégünk, Katalin írta egy „Extrém 2” barlangtúra után:

Kedves Szilárd! Ezúton is szeretném megköszönni Neked és Krisztának a múlt vasárnapi barlangtúrát.
Karácsonyra élményajándékként overálos barlangtúrát ajándékoztam a lányomnak, és budapesti lakosként a Pálvölgyi-Mátyáshegyi barlangba szervezett alaptúrára szerettem volna jelentkezni, de náluk 55 év a felső korhatár, amit nagyon mereven betartanak. Hiába mondtam, hogy bár 65 éves vagyok, nincs semmilyen mozgásszervi betegségem, nem vagyok túlsúlyos, azt válaszolták, hogy akkor menjek a Csodabogyós-barlangba. Hallgattam rájuk, és jelentkeztem hozzátok az „extrém 2” túrára, mert reméltem, hogy az sem lehetetlen számomra. Jól tettem.
Nagyon kedvesen fogadtatok bennünket, és a bevezető erdei séta (azért a hőségben izzasztó volt) után leszálltunk a barlangba. Óriási élmény volt végigmenni (ereszkedni, mászni, kúszni). A visszaút is izgalmas volt, mert más látványokkal és másznivalókkal szembesültünk. Nagy segítség volt, hogy a praktikus mozdulatokat, testhelyzeteket megmutattad, bebizonyítottad, milyen jól és biztonságosan lehet haladni bármilyen irányban két sziklafal közé betámaszkodva, közben a barlangról is meséltél, a látnivalókra is felhívtad a figyelmünket.  Köszönöm a segítségedet, türelmedet és nem utolsó sorban a vidámságodat, nótás kedvedet. Igazán jó hangulatban telt (repült) el a lent töltött idő. Minden, hasonló élményekre, izgalmakra vágyó embernek ajánlani tudom a Csodabogyós-barlangot!

Beszámoló egy 82 éves (!) vendégünk barlangtúrájáról:

Több mint tíz éve vagyunk balatonedericsiek (is szőlőhegyet vásároltunk itt, miután a környék szépsége elvarázsolt bennünket) és már a kezdetektől szándékunkban állt a Csodabogyós-barlang felfedezése. Eleinte barátokat próbáltunk a túrához toborozni, de a nagy távolság miatt (a barátok többsége budapesti, vagy Budapest környéki) ez sehogy sem jött össze. Amikor aztán idén nyáron tréfásan felvetettük édesapámnak, hogy igazán lejöhetne velünk a barlangba, mert bátorításra van szükségünk, ő nagy meglepetésünkre rögtön igent mondott. No, innen már nem volt visszaút: eldőlt a dolog, édesapámmal (aki 82 éves az idén), feleségemmel (mi ketten idén 110 évesek vagyunk ;-) és fiammal belevágunk a barlangtúrába. A nagy eseményre aztán 2014. augusztus 7-én került sor. Utunk a mélyben szépséges cseppkövek között kanyargott. John Szilárd túravezetőnk barlanggal és barlangászattal kapcsolatos információit és érdekes történeteit hallgatva vidáman kúsztuk-csúsztuk-másztuk végig az alaptúrát. Köszönet az élményért neki ezért és édesapámnak, hogy végre megtört a jég, és élvezhettük ezt a természeti szépséget! Következő beszámolómat az extrém túra után küldöm!

Egy kecskeméti hölgy levele:

2014. július 11-én vettem részt a Csodabogyós barlang túráján fiammal, unokámmal és természetesen a kedves túratársaimmal együtt. Számomra felejthetetlen élmény volt, még akkor is, ha nekem már a barlangig való eljutás is nehézségekbe ütközött. Miattam gyakrabban, hosszabb időre kellett megállni, de mindenkitől megértést, türelmet, biztatást, rengeteg fizikai és lelki segítséget kaptam; anélkül talán hamar, illetve hamarabb feladtam volna.
Ezúton ismét köszönöm Áginak, Szilárdnak, a másik túravezető fiatalembernek, Jácintnak és a párjának, fiamnak, unokámnak és az összes túratársamnak (talán a sorrendnek nincs is jelentősége), hogy ilyen csodálatos dologban lehetett részem. Mindenkinek nagyon jó egészséget kívánok: a kecskeméti "barlangász" nagymama, aki a Csodabogyós-barlangnak csak a „bárpultjáig” jutott el.

Magyar-dán családi túra után kaptuk ezt a levelet:

A mai napon, a reggel 8 órás turnussal családommal és dán barátainkkal vendégül láttak bennünket egyáltalán nem szokványos barlangjukban, a Csodabogyós-barlangban. Vendégül láttak, írom, mert ugyan fizettünk, de messze többet kaptunk, mint ami elvárható lett volna. Két kollégájuk, Ágnes és Károly, rendkívül magas színvonalú, érdekes és barátságos vezetésében lehetett részünk. Két kislányom a barlangban töltött idő alatt máshol és mástól még nem halott olyan információkat kapott földrajz tanulmányaihoz, amely információk egészen biztosan nem válnak falra hányt borsóvá. Dán barátaink nem először járnak Magyarországon, de biztos vagyok afelől, hogy Ágnes vezetése eredményeképpen nem is utoljára. Feleségem és jómagam pedig egy életre szóló élménnyel lettünk gazdagabbak. Kérem tolmácsolják hálás köszönetünket két kollégájuknak!

Egy családi túra után írták nekünk:

2010. december 27-én, több mnt fél évvel ezelőtt jutottunk el a Csodabogyós-barlangba, először, de nem utoljára. :-) Mivel mindketten szeretjük a kihívásokat, a természet vad szépségét, ez a férjemnek és nekem egy amolyan karácsonyi ajándék volt, egy kettesben töltött igazi kalandos nap, amit még szebbé tett az, hogy az alap túrán 20 hetes kismamaként vettem részt. Csodálatos, tiszta, hideg idő volt, sütött a nap, jobb időt nem is kívánhattunk volna egy hangulatos téli barlangtúrához. December lévén láthattuk a barlang nevét adó növény, a szúrós csodabogyó példányait, azok szép terméseit. Nagyon nagy örömöt jelentett számunkra a túra. Az pedig még inkább, hogy Ági személyében olyan túravezetőt kaptunk, aki nagyon közvetlen, maga is édesanya, sőt mi több, négy gyermek anyukája, emellett nagyon értékes ismeretanyaggal rendelkezik a barlanggal és általában a barlangászattal kapcsolatban is. A túrán nemcsak a barlangról mesélt, hanem személyes élményeket is megosztott velünk, csupa érdekes dolgot hallhattunk tőle, nagyon jó volt vele beszélgetni. 2011. május 10-én megszületett második kisfiunk, aki így elmondhatja, hogy ő már járt barlangban. :-) Idénre olyan barlangtúrát tervezünk, ami hordozókendőbe kötött kisbabával végigjárható, de ha a gyerekek kicsit nőnek, visszamegyünk Hozzátok! (Ha pedig nagyot nőnek, akkor talán velük együtt, ha nekik is lesz kedvük hozzá. :-))

Levél a barlangkutatók régi ismerőseitől:

„Balatonederics! Ennek a szónak közel tíz éve van a számomra varázslatos értéke. Akkor találkoztam először John Szilárddal, aki vezetőként kísért minket a Keszthelyi-hegységben, ahol főiskolásként a Balaton-felvidéki Nemzeti Park területén található barlangok bejáratait mértük be műholdas helymeghatározással.
Aztán jöttek a további találkozások; barlangjárás a Csodabogyós-barlangban, a Döme-barlangban, a Szél-likban és a GN-töbörben, gyalogtúrák a környező tanúhegyeken, barlangász-táborok és részvétel a feltáró kutatásokban, éjszakai poharazások és mind megannyi értékes ember barátsága: Bán Tomi és Balázs, Bujtee, Pihe, Pepe, Szása, a Györe testvérek, Németh Sanyi, Rezső, Timur...
De az ember nem mindig képes úgy alakítani az életét, hogy minden fontos dologra ideje jusson. A munka sokszor átírja a terveket. Volt néhány év, mikor nem sikerült lemennem Edericsre, de a barátság megmaradt, igaz emberek között a távolsággal csak erősödött.
Közben megtaláltam életem szerelmét is, sőt a nagy lépésre, a házasságra is elszántam magamat. Hála Sziszi bácsinak, az elkötelezettséget jelentő karikagyűrűt a Kedvesemmel a Függőkertben húzhattuk fel, lobogó mécsesek fényében, barátok között az Oltár-cseppkőnél.
Sziszi bácsi, Mariann és Kiss G., köszönjük a kedvességeteket, a gyűrűhordozást, a párnát és a mosolyokat...
Ederics nem szűnt meg vonzerőnek lenni. Az igazi boldogság ott van a hegyek között, messze-messze a Keszthelyi-hegységben. Én tudom, mi tudjuk. Kedves Szilárd, remélem vár még ránk jó néhány közös barlangászat, gyalogtúra, tábortűz, estébe-éjszakába nyúló poharazás melletti beszélgetés...

Tatyó bácsi és Timi”

Ismert nemzetközi pénzügyi tanácsadó cégtől kaptuk egy 36 fős barlangtúra után:

„Még egyszer nagyon szépen köszönöm tökéletes szolgáltatásotokat és az élményeket, amelyet múlt héten élhettünk át veletek.”

Két Judit és egy Éva írta:

„Körbeértünk a Balatonon, és biciklitúránk egyik kiemelkedő pontjaként emlegetjük a Csodabogyós élményeinket. Kedves volt a fogadtatás, csodás (és embertpróbáló :)) volt a barlang, és remek túravezetőt kaptunk. Tamás sok hasznos információval látott el, amellett körültekintő és közvetlen vezető volt (Botyánszky Tamás túravezető, a szerk. megj.). Köszönjük a klassz napot, köszönjük továbbá, hogy a kerékpárok elhelyezésében segítséget nyújtott. További jó munkát kívánunk!”

Gina leveléből:

„Köszönni szeretném a mai délutánomat, mert isteni volt!!!! Már hazafele úton telefonon kaptam a kérdést: milyen volt? Más nem jött válaszként, csak annyi, hogy: húúúúúúúúúú! :) Nekem húúúú volt a javából! Sosem fogom elfelejteni! Hatalmas élmény, méltó vége a nyári szabadságomnak! Ha a fiaim megnőnek, őket is hozni fogjuk, az már biztos! Ezt nem szabad kihagyni! (gondolkozom egy extrém túrán  :D) Jó hangulatban repült az idő (kösz Zsolt! - Csermák Zsolt túravezető, a szerk. megj.), és sajnáltam, hogy nem tartott tovább. Szivesen maradtam volna még egy órát legalább! Kösz mindent fiúk...”

A fővárosból érkezett vendégeink levele egy extrém túra után:

„A szombati napon egy «nem várt» nehézségű, változatos és szép extrém túrán vettünk rész egy vegyes csapattal. A «nem várt» nehézséget az okozta, hogy «budapesti városi bogárként» kevéssé voltunk tisztában a barlangi túra váratlanul élénk táruló feladataival, nem ismertük a saját karunk és lábunk képességeit, és kicsit az «életünkért» is küzdöttünk, csúsztunk-másztunk odalent. A túra szépségéért a sokmillió éves barlang elsősorban a felelős, de a felejthetetlen élmény barlangi túravezetőnknek,  Mártának (Tönkő Márta túravezető, a szerk. megj.) köszönhető, aki fáradhatatlanul «röppent» a csoport egyik végéről a másikra, és segítette az esetlenül szerencsétlenkedő turistát, vagyis minket, odalent az ismeretlen sötét mélységben és magyarázott, hogy ezzel hozza hozzánk közelebb a gyönyörű természetet és persze dícsért is minket, amiért olyan ügyesek voltunk (hogy «élve» ki tudtunk mászni a barlangból).
Köszönöm, köszönjük szépen az élménydús szép túrát!”

Házaspár leveléből, egy alap túra után:

„Kedves Tibor! (Nagy Tibor túravezető, a szerk. megj.) Köszönjük az együtt töltött fantasztikus órákat! Csodálatos és óriási élmény volt számunkra, mint városi puhányok, a tegnapi kalandtúra a Csodabogyós-barlangban. Felejthetetlen az a lazaság és kedvesség, ahogy törődtél velünk és elhitetted, hogy a számunkra hihetetlent is meg tudjuk tenni, és képesek vagyunk az «újjászületésre» is.”

8 fős baráti társaság egyik tagja egy alap túra:

„A tegnapi túra nem csak élményszinten volt fantasztikus, köszönet Neked (John Szilárd barlangi üzemvezető, a szerk. megj.) és Krisztiánnak (Lukács Krisztián túravezető, a szerk. megj.) a rugalmasságotokért, a kedves fogadtatásért és a profi (fullbiztonságos, mégis vagány; információdús, mégis szórakoztató) vezetésért!
Nem hiszem, hogy lehetőségetek lenne megúszni a következő látogatásunkat, disszidálni nem érdemes, arra a pár órára bárhonnan hazahozatunk Benneteket :)”

Alföldi pedagógus írta egy 30 fős gyerektúra után:

„Nagyon tetszett nekik és nekünk kísérő tanároknak is ... Kedvesek a kísérők, profi a védőruházat, igazi élményként élik meg a gyerekek a föld alatti világot. Bátran ajánlom minden kirándulást szervező pedagógus kollégámnak ezt a programot, de előtte beszélgessenek el a gyerekekkel arról, hogy miként kell viselkedni egy ilyen páratlan túra során (nyafogást, félelmet, zajongást, vakmerőséget, vagányságot, firkálós kedvet hagyják a barlangon kívül).”

Soproni anyuka leveléből, aki fiával járta be az alap túra útvonalát:

„Hatalmas élmény volt a barlangtúra, elsősorban persze a kisfiamnak, de nekem is. Szilárd (John Szilárd barlangi üzemvezető, a szerk. megj.) fantasztikusan kedves ember, és elképesztő jó érzékkel segítette át Toncsit az első mélyponton ... Sokat segítettek a kapaszkodókötelek is, szerintem profin ki van építve az egész, bárki számára bejárható, de mégsem annyira könnyű egy laikusnak vagy egy gyereknek, szóval igazi kaland, én mindenkinek fogom ajánlani, ez biztos!”

Szentendrei fiatalok leveléből, egy extrém túra után:

„Még egyszer köszönjük a túrát, csodálatos élmény volt. Azt hiszem, most szerettem meg igazán a cseppkőbarlangokat. Mindenképpen tervezzük, hogy visszamegyünk még, és megígérem, hogy akkor nem hagyjuk az utolsó pillanatra az időpont-egyeztetést.”